Nieuws

Het inspectierapport

De Wereldschool: eerste opvang nieuwkomers

Aanbod

Wij waarderen het aanbod van De Wereldschool als goed. De school
stelt de leerlingen in staat om succeservaringen op te doen en hun
talenten onafhankelijk van de taalles te verkennen. Leraren weten dat
enkel extra aandacht voor woordenschat de leerlingen niet genoeg
houvast biedt voor het vervolgonderwijs. Zij hebben daarom een
uitgebreid taalaanbod gecreëerd, waarbij zij bijvoorbeeld ook
aansluiten bij de strategieën die de leerling in het land van herkomst
heeft aangeleerd. De leraren ontwikkelen zelf leer- en hulpmiddelen
om de actieve en passieve woordenschat van leerlingen maximaal te
ontwikkelen. De school beschikt over een bibliotheek en de
leeromgeving is taalrijk ingericht. Elke week worden de thema’s en
woorden die in de afgelopen week aan de orde zijn geweest in de
gangen van de school bevestigd. Ook zijn alle voorwerpen in de klas,
de gangen, de gemeenschappelijke ruimte en de bibliotheek gelabeld.
Voorts zijn er lessen en activiteiten voor gymnastiek, muziek en
wereldoriëntatie als vast onderdeel van het aanbod. De school heeft
ook een aanbod voor de ontwikkeling van de sociale competenties,
sociale cohesie en actief burgerschap. Ook gaat zij op excursie met de
leerlingen. Hiermee stelt zij de leerlingen in de gelegenheid om hun
sociale vaardigheden te oefenen en kennis te nemen van de cultuur en
gewoonten in Nederland.

Zicht op ontwikkeling

Wij waarderen deze standaard als goed. De leraren stellen het
leerrendement van de leerlingen vast en vertalen deze onder meer in
een rapport voor zowel de leerlingen als hun ouders. De leraren
volgen meerdere ontwikkelingsgebieden, waarbij naast de cognitieve
vakken ook de gedragsontwikkeling een belangrijke rol speelt. De
leraren zijn vaardig in het analyseren van de prestaties van de
leerlingen. Zij gebruiken deze om tot een keuze te komen in aanbod
en bij de organisatie van hun lessen.
De school heeft voor de begeleiding van leerlingen een systeem om de
leerprestaties van de leerlingen in kaart te brengen. De leraar toetst of
de leerling de ambitieuze doelen heeft behaald en of het nodig is deze
naar boven bij te stellen. Als de leerling de minimumdoelen niet heeft
gehaald dan vindt een bespreking plaats tussen de leraar en de intern
begeleider. Vervolgens stellen zij plannen ter verbetering van de
resultaten op. De school stelt de doelen nooit naar beneden bij, maar
kijkt wat de leraar moet doen om deze doelen wel te halen. Uit de
bestudeerde ontwikkelingsperspectieven blijkt dat leraren en intern
begeleider de ontwikkeling van de leerlingen minutieus volgen en
bijstellen.

Didactisch handelen

Ook het didactisch handelen waarderen wij als goed. Het didactisch handelen van de leraren is interactief, efficiënt en toegespitst om leerlingen zo snel mogelijk Nederlands te leren spreken, lezen en schrijven.
Wij hebben tijdens de groepsbezoeken gezien dat de leraren de onderwijstijd optimaal te benutten en de leerlingen centraal stellen in hun onderwijs. Zij hebben niet alleen hoge verwachtingen van hun leerlingen, maar passen hun handelen daar ook op aan.
Kortom: we hebben gezien dat de leraren de leerhonger van de leerlingen benutten. Door het bieden van structuur, het hebben van hoge verwachtingen en het maken van duidelijke afspraken weten zij hun leerlingen volledig tot ontplooiing te laten komen.

Veiligheid

Wij beoordelen deze standaard als voldoende. Uit het gesprek met de leerlingen blijkt hoe fijn zij het op De Wereldschool hebben en hoe veilig zij zich er voelen. De school werkt met een methode waarbij de omgang met elkaar een centrale rol inneemt. Dit blijkt zijn vruchten af te werpen zowel tijdens de lessen als in de vrije situaties. Leerlingen weten hoe met elkaar om te gaan en onenigheid met elkaar op te lossen. De school hanteert tevens een sociaal veiligheidsplan, waarin is opgenomen hoe te handelen bij pesten en bij wie leerlingen terecht kunnen als de leerling behoefte heeft in vertrouwen met iemand te spreken. De school heeft (nog) geen objectieve vragenlijst afgenomen om het welbevinden en de veiligheidsbeleving van de leerlingen in kaart te brengen, maar is van plan dit op korte termijn te doen. Wel is zichtbaar in de documenten en blijkt uit de gesprekken dat de school een duidelijk beeld heeft van de sociale, fysieke en psychische veiligheidsbeleving van haar leerlingen.

Kwaliteitscultuur

Wij beoordelen de kwaliteitscultuur als goed. Zowel het bestuur als de
directie zorgt voor bekwaam en bevoegd personeel. Op De
Wereldschool is het leren met en van elkaar in elk gesprek terug te
horen. Zo zijn de directieleden wekelijks in de groepen te vinden om te
zien wat een leraar bijvoorbeeld nog nodig heeft. En ook onderling
bezoeken de leraren met regelmaat elkaars lessen. Deze bezoeken zijn
bedoeld als ondersteuning en om te komen tot eventuele
probleemoplossingen. In het team heerst een hoge bereidheid tot
professionalisering. De teamleden zijn open en transparant naar
elkaar en benut elkaars kennis en expertise gretig. Vermeldenswaard is dat directie en leraren zich extra inspannen om de ouders te betrekken bij het onderwijs en de ondersteuning van hun kinderen. Dit is niet eenvoudig, want zij spreken geen Nederlands en kennen het Nederlands onderwijssysteem niet.

Overige wettelijke vereisten

Voor zover onderzocht hebben wij geen tekortkomingen geconstateerd bij overige wettelijke vereisten.