Informatie voor leerkrachten, professionals en collega’s

Het ontvangen van onze nieuwkomersleerlingen:

Voor ieder kind wordt een individueel ontwikkelingsplan (IOP) aangelegd. De vorderingen en toetsresultaten worden gedurende de schooltijd bewaard. Het dagelijks werk van de leerlingen wordt door de leerkracht tijdens en/of na het werken beoordeeld. Het beoordelen vindt deels mondeling, deels schriftelijk plaats. Bij de overgang naar een vervolgschool, ontvangt de nieuwe school het IOP van de leerling. Naast het sturen van dit document nodigen wij de leerkracht en/of de intern begeleider uit voor een warme overdracht. In dit gesprek hopen we elkaar te kunnen helpen met tips en adviezen hoe deze leerling het beste verder begeleid kan worden. Uiteraard kunnen jullie ook altijd contact met ons opnemen als er hulp nodig is bij een bepaald vakgebied wanneer de leerling eenmaal bij jullie op school zit.

Bij het IOP van de leerling hoort een onderlegger
De onderlegger is een document met een uitwerking van onze leerlijnen i.c.m. de LOWAN- leerlijnen groep 3 tot 8. Dit document geeft inzicht in de doelen die aan de leerlingen gesteld worden. De doelen worden niet van boven naar beneden doorlopen, het is mogelijk dat een leerling een streefdoel behaald heeft en tegelijkertijd ook nog aan een minimumdoel werkt. Elke leerling is anders, ontwikkelt zich anders en zal dan ook een andere route doorlopen.
De onderlegger is beschikbaar via deze website:

Extra tips, informatie of advies

Op zoek naar tips, adviezen of informatie over nieuwkomers in de groep?
Op zoek naar ondersteuning in taal & cultuur?

Neem gerust contact met ons op:
CON de Wereldschool
De Meesterstraat 40
3119 PJ Schiedam
010-4266123
info.wereldschool@primoschiedam.nl
Brinnummer 14 EC 01

Behulpzame en nuttige websites:

Ondersteuning onderwijs nieuwkomers LOWAN
Inhoud, vormgeving en organisatie van het onderwijs aan nieuwkomers

Aandachtspunten voor de eerste dagen van een nieuwkomer op jouw school, in jouw klas:
Het leren van de Nederlandse taal vraagt 5 tot 7 jaar de tijd. Na 1 jaar nieuwkomersonderwijs gaat de taalontwikkeling door op de vervolgschool.

  • Creëer een gastvrije sfeer om het kind zich welkom te laten voelen.
  • Geef een rondleiding waarbij je wijst waar de belangrijke plekken zijn zoals het toilet, de buitendeur en de eigen groep.
  • Laat de klas kennismaken met het land van herkomst van de nieuwe leerling.
  • Gebruik visuele ondersteuning, zoals dagindelingen met afbeeldingen van activiteiten (zoals lezen, eten, pauze).
  • Visualiseer zoveel mogelijk informatie.
  • Indien nodig: maak gebruik van vertaaltools zoals Google Translate.
  • Vraag ons naar de inzet van onze tolken in cultuur & taal t.b.v. kind- en oudergesprekken.
  • Wijs een buddy aan voor het nieuwe kind.
  • Vind achtergrondinformatie over de leerling, Voor vluchtelingkinderen vind je informatie op  www.augeo.nl/vluchtelingenkinderen.
  • Gebruik een online beeldwoordenboek zoals http://bit.ly/CTO_babadada.

Wat extra tips voor effectieve ondersteuning:

  • Laat leerlingen leren van leeftijdsgenootjes met goede taalvaardigheid.
  • Begin met gesloten vragen of vragen waarbij het antwoord aangewezen kan worden, voordat je overgaat op vragen met éénwoordige antwoorden en open vragen.
  • Geef feedback door correcte zinnen zelf te herhalen.
  • Richt je in eerste instantie op de inhoud en niet direct op de vorm.
  • Focus na de dagelijkse algemene taalvaardigheid (DAT) op de cognitieve academische taalvaardigheid (CAT).
  • Verbind taal met handelen waar mogelijk.
  • Gun het kind een stille periode om te wennen, zelfs als dit lang duurt. Lees de stadia van tweede taalverwerving.
  • Begin met receptieve oefeningen zoals luisteren en nazeggen, voordat je overgaat op productieve oefeningen.
  • Kinderen leren ook taal door te luisteren naar instructies met visuele ondersteuning in de klas.

Bekijk hier al het nieuws